واکنش وزیر ارتباطات سابق به شکایت تپسی از اسنپ/ آذری جهرمی: چه کنیم که دولت‌ها پویا بشن؟

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری در دولت دوازدهم به موضوع شکایت تپسی از اسنپ، در کانال تلگرام خود واکنش نشان داده است.

1
  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ماجرای شکایت تپسی از اسنپ در کانال تلگرامی خود واکنش نشان داده است.

    روز گذشته ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، خبری تحت عنوان پیروزی شکایت تپسی از اسنپ مبنی بر رقابت ناسالم و رأی شورای رقابت که به جریمه اسنپ به دلیل رویه ضد رقابتی در مقابل شرکت تپسی، بود بسیار بحث برانگیز شد و به یکی از خبرهای داغ روز گذشته تبدیل شد. البته امروز شرکت اسنپ به رأی شورای رقابت به نفع تپسی به صورت رسمی واکنش نشان داد و به همراه او آذری جهرمی نیز در کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان داد.

    محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

    تپسی مدعی شده است که اسنپ با تهیه هزار سیم کارت ایرانسل (ایرانسل سهامدار اسنپ است) و عضویت آنها در تپسی، اقدام به درخواست سفر کاذب نموده، اما بعد از آن نسبت به اعلام انصراف از سفر اقدام کرده است. در همین مدت پذیرش درخواست سفر تا اعلام انصراف، شماره رانندگان فعال تپسی را شناسایی کرده است و سپس از طریق ارسال پیشنهاد مناسب‌تری برای این رانندگان، تلاش کرده است تا این رانندگان را به سوی خود جذب کند و شاخصهایی چون مدت انتظار مسافرین برای پذیرش درخواست سفر خود را بهبود داده و به طور مشابه، شاخصهای رقیب را کاهش دهد.
    به فرض صحت این ادعا، بیایید این ادعا را در بخش نظرات همین پست با هم بررسی کنیم.
    آیا این اقدام غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای بوده است؟ چرا؟
    آیا اسنپ برای جذب رانندگان و ارائه پیشنهاد مناسب برای جذب آنها، راهکار دیگری هم داشته است و به نظر شما چرا از آن استفاده نکرده است؟
    تپسی چه راهکاری داشته که خود را در برابر این نوع اقدام‌ها ایمن کند، اصولا ضعف تپسی کجا بوده است و چرا نسبت به رفع آن اقدام نکرده است؟
    واکنش وزیر ارتباطات سابق به شکایت تپسی از اسنپوی پس از بررسی پاسخ‌های کاربران کانال خود به این موضوع و نتیجه گیری نهایی آن نوشت:
    ممنون از مشارکتتون؛
    راستش در نظر من کاری که صورت گرفته هر چند یک تلاش تجاری بوده؛ اما این روزها در دنیا هم بحث اخلاق و کسب و کار جایگاه خاصی داره. اسنپ تو این کیس از رانتی استفاده نکرده اما تلاشش در اونجایی که درخواست سفر داده و وقت راننده‌ای رو گرفته و شانس یک سفر تجاری محتمل رو ازش سلب کرده، به نظرم جای بحث و چالش اخلاقی داره.
    حتما راهکار تبلیغات هوشمند و هدفمند یا ارائه پیشنهادهای جذابتر به رانندگان تپسی می‌تونست راه حل بهتری باشه. اسنپ استفاده نکرده چون صنعت تبلیغات هوشمند در اون زمان به اندازه کافی قوی نبوده است. امروز تبلیغات هوشمند جایگاه خودش رو داره روز به روز بهبود می‌بخشه و رشد می‌کنه. شرکتهای زیادی مثل یکتانت و … امروز تو این صنعت در حال رشد هستند.
    و در نهایت، تپسی هم در عدم تعبیه امکاناتی مثل تماس امن و حفاظت از اطلاعات تجاری حساسش، ضعف داشته. احتمالا به خاطر سربار هزینه‌ای از اجراش صرفنظر کرده بوده؛ کاری که تلاش کرده این روزها بهبودش بده.
    اونطوری که مشخصه این اتفاق مربوط به سال ۹۹ بوده و این روزها با نظر شورای رقابت که پرونده رو بررسی کرده رسانه‌ای شده است.
    اینها رو گفتم که عرض کنم در یک اکوسیستم پویا، رقابت هست، ضعف هم هست. اما همه با هم تلاش می‌کنند که توی این فضا خودشون رو ارتقا بدن، خدمات بهتر بدن و از اشکالات درس بگیرند؛ چیزی که در سیستم‌های دولتی ما، فارغ از اینکه کدوم دولت باشه، کمتر می‌بینیم؛ مثالش رو در خودروسازی به وضوح می‌شود دید.
    چه کنیم که دولت‌ها پویا بشن؟ یکجا مثل مثال اسنپ و تپسی تعارض منافع باعث رشد میشه و یکجا مثل دولت‌ها و صنعت خودرو، تعارض منافع باعث پسرفت میشه!
    پ.ن: بگذریم که عده‌ای سرسختانه تلاش می‌کنند بجای ارتقای دولت، این اکوسیستم فعال رو هم در ایران فشل کنند تا این شکاف کارآمدی-ناکارآمدی رو به این طریق کم کنند.
    نظر شما در اینباره چیست؟ آیا رقابت بین این دو شرکت استارتاپی مطرح در کشور و جریمه شرکت اسنپ چه مشکلاتی میتواند در آینده ای نزدیک به همراه داشته باشد؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    1 نظر
    1. اکبر اسماعیلی می گوید

      تاکسیرانان را با انواع مقررات و ضوابط شخصی و خودرویی بسته اند و مسافرکش های شخصی و اپلیکیشن های مسافربر را ازهر قید و بندی رها،این چگونه رقابتی است؟!!

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.