تحقیق و توسعه همواره اساسیترین عامل در پیشرفت هر صنعتی به شمار میرود. در صنعت خودروسازی ایران، تصمیمات جدی برای بهبود فناوری و تولید خودروهای برقی اتخاذ شده است. این تلاشها توسط معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، روحالله دهقانی فیروزآبادی، به عنوان یکی از اقدامات مهم و بزرگ کشور در راستای توسعه صنعت خودروسازی در برنامه تلویزیونی «بی واسطعه» از شبکه یک سیما، معرفی شدهاند.
در یک حرکت بزرگ و استراتژیک، دولت ایران تحقیق و توسعه در زمینه صنعت خودروسازی را با همراهی معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، آغاز کرده است. این پروژه ارزشمند نمایانگر تصمیم جدی دولت به منظور توسعه صنعت خودروسازی و بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته و بهروز دنیا در این زمینه میباشد.
این پروژه شامل باز کردن ماشینهای تسلا به منظور مطالعه و تحلیل تکنولوژیها و استانداردهای آن، الگوبرداری و مهندسی معکوس از قطعات و سامانههای آن و طراحی و ساخت نمونههای اولیه از خودروهای برقی ملی است. این پروژه نشان از تصمیم جدی دولت برای بهبود فناوری و کیفیت محصولات صنعت خودروسازی دارد و از طریق این پروژه، میخواهد در مسیر توسعه و بهبود صنعت خودروسازی کشور قرار بگیرد. همچنین این پروژه به منظور الهام گرفتن از تجربه تسلا انجام میشود و هدف از آن ایجاد نمونههای جدید و بهبود یافته از خودروهای برقی ملی است.
باز کردن ماشینهای تسلا به منظور مطالعه و تحلیل تکنولوژیها و استانداردهای آن، اقدامی حیاتی برای تولید خودروهای برقی ملی است. این اقدام نشان میدهد که دولت به ایجاد محصولات متناسب با نیازهای بازار جهانی و با رعایت استانداردهای بینالمللی علاقه دارد. این تحقیقات میتوانند به افزایش کیفیت و رقابتپذیری خودروهای برقی ایرانی کمک کنند.
دهقانی فیروزآبادی در یک پست اینستاگرامی خود در همین رابطه گفت:
آنچیزی که من به عنوان معاون علمی و فناوری به آن اعتقاد دارم، این است که جوان ایرانی باید خودروی مورد علاقهش را سوار شود، خودرویی که با آن حالش خوب باشد.
این اتفاق دور نیست. شدنی است…
اخلاقیت در تحقیق و توسعه
به آفرینی و بازآفرینی محصولات صنایع در همه کشورها پذیرفته شده میباشد و هدف به هیچ عنوان کپی برداری نیست. روحالله دهقانی فیروزآبادی به نکته مهم دیگری نیز در این برنامه اشاره داشته و تأکید کرده که این تلاش به منظور تحقیق و توسعه انجام میشود و از کپیبرداری خودداری میشود. این تعهد به اصول اخلاقی و حقوقی نشان از رعایت اصول مورد تأیید در این فرآیند دارد. این نکته نشان میدهد که ایران تمامی مقررات بینالمللی مرتبط با حقوق مالکیت فکری را رعایت میکند.
همچنین بخوانید: بهسازی نخبگان و کارآفرینان واقعی؛ کلید تبدیل ایران به بهشت کارآفرینی
بخشی از ویدیو پخش شده برنامه بی واسطه در شبکه یک سیما:
این پروژه اثرات مثبتی بر صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور دارد، از جمله:
- ایجاد فرصتهای شغلی در حوزههای علمی، فناوری و صادرات
- افزایش توان تولید خودرو در کشور
- بهبود کارآمدی سیستم حمل و نقل
- کاهش هزینههای سوخت
- کاهش آلودگی هوا
- ارتقاء رضایت مشتریان
- افزایش درآمد ملی
با این وجود، برخی رسانههای خارجی و گروههای مخالف دولت با اهداف تخریب گرایانه و شیطنت رسانهای به این پروژه واکنش منفی نشان داده و اقدام معاونت علمی را غیرقانونی اعلام کردهاند، در حالی که روشهای مهندسی معکوس و الگوبرداری در دنیای تولید و توسعه محصولات پیشرفته روز به روز بیشتر به کار میروند و حتی در شرکتهای بزرگ معتبر جهانی هم به طور عادی انجام میشود. به عنوان مثال، مدلهای بیامو X4 و مرسدس بنز GLC کوپه نتایج الگوبرداری از یکدیگر هستند و شرکتهای پورشه و آئودی نیز به تجزیه و تحلیل محصولات تسلا پرداختهبودند و مهندسی معکوس تسلا مدل 3 را انجام دادند.
بنابراین، تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی ایران به عنوان گامی اثربخش تلقی میشود که هدف اصلی آن بهبود فناوری و افزایش رقابتپذیری با بازار جهانی است. این پروژه نمایانگر تعهد دولت به بهبود شرایط زندگی مردم و توسعه کشور است.
امتیاز شما به این مطلب