دولت هوشمند یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات است. در این راستا، برنامهریزیهای متعددی برای توسعه زیرساختهای دولت هوشمند در کشور انجام شده است. یکی از مهمترین این برنامهها، ارائه 40 درصد خدمات دولت به صورت هوشمند تا پایان سال 1403 است.
بیشتر بخوانید:
- حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور در برنامه هفتم توسعه
- دستاورد| کاهش زمان بهبود زخمها با زخمپوشهای نانو
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس، رضا باقریاصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی دادهها که روز دوشنبه در وزارت ارتباطات برگزار شد، از برنامهریزی برای ارائه 40 درصد خدمات دولت به صورت هوشمند تا پایان سال 1403 خبر داد.
باقریاصل در این همایش گفت: «بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، تا پایان سال 1403، 100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی ارائه میشود و 40 درصد از این خدمات به صورت هوشمند خواهد بود. همچنین، تمامی ثبتنامها و احراز هویتهای دولت به صورت یکپارچه انجام خواهد شد.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: «دولت الکترونیکی در چهار لایه اجرا میشود. نخستین لایه مربوط به ارتباط با مردم است که شامل احراز هویت یکپارچه، دسترسی آزاد به اطلاعات و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند میشود. در لایه دوم، ارائه خدمات دستگاهها به صورت الکترونیکی انجام میشود. لایه سوم مربوط به سامانههای اطلاعات پایه و لایه چهارم مربوط به زیرساختهای فنی است.»
باقریاصل در ادامه به تشریح قوانین و مقرراتی که در راستای گذار از دولت الکترونیکی به دولت هوشمند در کشور تصویب شده است، پرداخت. وی گفت: «سال 1390 برای نخستین بار توسعه و تکمیل پایگاههای اطلاعاتی تبادل و به اشتراکگذاری اطلاعات مطرح شد. برای نخستین بار سال 1397 کارگروه تعاملپذیری شکل گرفت و در سال 1401 با قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی مصوب شد. لایحه حفاظت از دادههای شخصی نیز هفته آینده تقدیم دولت میشود.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات همچنین به الزامات قانونی برای ارائه خدمات هوشمند اشاره کرد و گفت: «بر اساس قانون، دستگاههای اجرایی مکلف شدند تا کلیه خدمات خود را تا آبان 1402 از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه دهند. تا پایان آذرماه 1402 کلیه استعلامات بین دستگاهی به صورت برخط و در نهایت پایان دی ماه باید 20 درصد خدمات الکترونیکی شوند.»
باقریاصل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «زمانی میتوان گفت خدمتی هوشمند شده که آن خدمت به صورت آنلاین و بدون دخالت انسان انجام شود.»
امتیاز شما به این مطلب