در دومین گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان که امروز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد از مدل ارزیابی IEQL جهت ارزیابی کیفیت محصولات ایرانی رونمایی شد.
بیشتر بخوانید:
- وزیر ارتباطات: ماهوارههای ایرانی به مدار ژئو پرتاب میشوند
- رشد چشمگیر همرسانی فناوری در شش ماهه نخست سال 1402
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، رونمایی از این مدل در راستای یکی از اهداف مهم باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان صورتگرفته که ارتقای برند ایرانی در بازارهای بینالمللی است. بسیاری از کشورها در سراسر جهان برای ارتقای برند ملی خود یعنی تقویت تصویر و شناخت جهانی از کشور خود تلاش میکنند. این امر باهدف ایجاد تصویر مثبت، جذاب و قدرتمند از کشور در ذهن مردم و مشتریان بینالمللی صورت میگیرد.
این تصویر ممکن است شامل مواردی مانند فرهنگ، تاریخ، طبیعت، صنعت، گردشگری، محصولات، خدمات و سایر عواملی باشد که یک کشور را از دیگران متمایز میکند. کشورها معمولاً از ابزارهای متنوعی برای ارتقای برند ملی استفاده میکنند. این ابزارها شامل تبلیغات، بازاریابی، رویدادها، نمایشگاهها، ورود به بازارهای خارجی، توسعه گردشگری، پشتیبانی از صنایع ملی، سرمایهگذاری، دیپلماسی عمومی و ارتقای تعاملات فرهنگی و همچنین استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی میباشد. هدف از ارتقای برند ملی، جلبتوجه بینالمللی، ارتقای تکنولوژی و نوآوری، افزایش صادرات، جذب سرمایهگذاری، توسعه گردشگری، ایجاد اعتماد و ارتقای تصویر عمومی کشور است. بهطورکلی، ارتقای برند ملی میتواند منجر به افزایش رقابتپذیری کشور در بازار جهانی و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور میشود.
یکی از اهداف مهم باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان هم ارتقای برند ملی است.
برند یا هویت ملّی که دربرگیرنده حوزههایی نظیر فرهنگ، گردشگری و حتی سیاست است، ارائهدهنده مجموعهای از ارزشهایی است که مردم یک کشور نسبت به آنها احساس مالکیت دارند. هویت ملّی بر اساس ارزشها و حقایق ایجاد میشود. برندهای ملی با تصویری که از یک کشور نزد افکار عمومی جهان میسازنـد، میتـوانند جایگاه قابلتوجهی را برای هر کشور ایجاد کنند. برند ملی حاصلجمع تمام ادراکها از یک کشور خاص، در ذهن ذینفعان بینالمللی است.
در فرایند جهانیشدن، کشورها برای جلبتوجه، جذب، کسب اطمینان و احترام سرمایهگذاران، گردشگران، مصرفکنندگان، وامدهندگان، مهاجران، رسانهها و حکومتهای سایر ملتها با یکدیگر رقابت میکنند؛ بنابراین داشتن برند قدرتمند و مثبت برای یک ملت، مزیت بزرگ و نسبتاً حیاتی ایجاد میکند.
باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با شناخت این مهم تلاش کرده است بهترین محصولات دانشبنیان ایرانی را بهعنوان معرف برند ایرانی در جامعه جهانی مشخص کند و با تقدیم نشان IEQL (Iran export quality label) این محصولات را در سطح جهان معرفی کند.
بیشتر بخوانید:
- گامی مهم در مسیر توسعه علوم شناختی: تشکیل ۲۵ هسته پژوهشی در دانشگاهها
- ایجاد ۱۰۰ شغل جدید در حوزه علم و فناوری با حمایت کارخانه درخشان در یزد
- پارک فناوری پردیس، نماد تجاری محصولات دانشبنیان خود را معرفی کرد
امتیاز شما به این مطلب