شرکت هوافضایی درنا که در قالب یک طرح کلان فناوری به بومیسازی هواپیماهای ششنفره دوزیست مبادرت کرده بود با ارتقای فناوری ساخت این محصول و عبور از روش کنترل دستی به خودکار لایه چینی، حدود 15 تا 20 درصد وزن این هواپیماها را کاهش داده که میتواند زمینهساز تسهیل صادرات این هواپیماها باشد.
بیشتر بخوانید:
- تکمیل زنجیره ارزش محصولات توانبخشی با تجمیع و تخصیص بازار تقاضا به دانشبنیانها
- دستاورد | ایمنسازی ارتباطات سازمانی با بیش از نیم میلیون نفر کاربر
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، شرکت هوافضایی درنا در اسفندماه سال ۱۳۶۷ توسط گروهی از مهندسان و تکنسینها پایهگذاری شد. این شرکت، طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده JAR-VLA و JAR ۲۳، ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت، تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت و انجام پروژه در زمینه مواد مرکب را در دستور کار خود دارد. ازاینرو، زمینه اصلی فعالیت هوافضایی درنا، تولید محصولات کامپوزیتی است که بهعنوان یک صنعت نوآورانه تلقی میشود. تیم طراحی شرکت درنا از زمان آغاز به کار موفق به طراحی و ساخت دو هواپیمای تمام کامپوزیت شده است که هر دوی این هواپیماها هماکنون در ایران بهصورت عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرند. هواپیماهای پیکا-1 و پیکا-2 (که پیشازاین به ترتیب پرنده آبی و پرنده آزاد نامیده میشدند) این دو محصول دارای گواهینامهها و تأییدیههای لازم هستند. پیکا-1 دارای گواهینامه VLA و پیکا-2 دارای گواهینامه UL است.
شرکت درنا دارای گواهینامه DOA(Design and Organization Approval) از سازمان هواپیمایی کشوری بوده و همچنین دارای قابلیت طراحی و تولید قطعات فلزی و کامپوزیتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارند.
هواپیمای پیکا-3، آخرین هواپیمای طراحی شده توسط شرکت دانشبنیان درنا است که یک هواپیمای بال بالا و فوقسبک است که بر اساس بالاترین استانداردهای اعمال شده در کشورهای اروپایی طراحی شده است، به همین جهت این هواپیما میتواند بهآسانی خود را با بازارهای فروش که نیازمند رعایت استاندارد UL هستند، مطابقت دهد.
انتصاری، مدیرعامل شرکت دانشبنیان هوافضایی درنا در خصوص هدفی که این شرکت در طرح کلان هواپیمای دو زیست دنبال میکند، توضیح داد: این نوع هواپیما ازآنجاکه باید هم در خشکی و هم در آب نشسته و برخاست کند، از طراحی دشواری برخوردار است و به همین دلیل، در دنیا کمتر روی آن کار شده است. بااینحال، شرکت هوافضایی درنا، تولید این نوع از هواپیما را به دلیل نیاز بخشی از ارگانها و نیاز کشور در دستور کار خود قرار داد تا کشور ما هم از این نوع هواپیما برخوردار شود.
وی در خصوص کاربرد این نوع از هواپیماها اظهار داشت: اقلیم کشور و وجود دریا در شمال و جنوب کشور وجود چنین هواپیماهایی را در کشور ضرورت میبخشد چرا که به تبع وجود چنین اقلیمی، این نوع از هواپیماها در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری و همچنین اورژانس و نجات دریایی و…. کاربرد پیدا میکرد.
مدیرعامل شرکت هوافضایی درنا با بیان اینکه نمونه تحقیقاتی ساخت هواپیمای دو زیست، سال 94 به ثمر نشست و مورد تأیید بهرهبردار قرار گرفت، گفت: پس از تأیید بهرهبردار تولید این نوع از هواپیما عملاً شروع شد و الان هم در مرحلهای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی هستیم تا طی آن دیگر شرکتها و مردم و سازمانهای غیرنظامی هم بتوانند از آن استفاده کنند. برای اخذ این گواهینامه ما نیاز به حمایت مالی معاونت علمی داریم تا بتوانیم نمونه این محصولات را به سازمان هواپیمایی ارائه و از آنها کسب مجوز کنیم.
انتصاری گفت: اگر بتوانیم گواهینامه مربوطه را اخذ کنیم، قادر خواهیم بود به مردم، سازمانها و ارگانهای غیرنظامی، مدارس آموزش خلبانی و مراکز گردشگری تفریحی در مناطق آزاد شمال و جنوب خدمات ارائه کنیم.
وی در خصوص اینکه طرح مذکور در چه مرحلهای قرار دارد، افزود: تعدادی از هواپیماها به ارگان مربوطه ارائه شده تا تستهای لازم را صورت بدهند و بعد از انجام بررسیهای لازم سفارشهای جدید میگیریم.
انتصاری همچنین در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه تصریح کرد: ظرفیت تولید، همواره بر اساس سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوزهایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و گواهینامههای آن را هم دریافت کردهایم و چیزی حدود 30 فروند از آنها را ظرف هفت، هشت سال گذشته تولید کردهایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دونفره و دیگر آن هواپیمای اسپرت است که افراد بهصورت شخصی میتوانند آن را خریداری کنند و گواهینامه فوقسبک بگیرند و با آن پرواز کنند.
وی ادامه داد: نوع دیگری از هواپیماهای دونفره از سوی شرکت ما طراحی و ساخته میشود که مناسب آموزش خلبانی در سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته است و ما تنها شرکتی بودیم که در سال 1372 بعد از آمریکا توانستیم هواپیما فول ادونس کامپوزیت متریال را تولید کنیم.
به گفته او، این شرکت، مجوز تولید هواپیمای دونفره تا سالی 24 فروند و هواپیمای دو زیست – که بزرگتر و نیازمند تجهیزات بیشتر است – تا سالی سه فروند را دارد.
انتصاری همچنین درباره قیمت و هزینه تمام شده ساخت هواپیمای دو زیست گفت: اگر بتوانیم تورم را کنترل را کنیم و در شرایط برابر حساب کنیم محصول ما تقریباً 20 تا 30 درصد ارزانتر است، ضمن اینکه بومیسازی این نوع از هواپیماها صرفاً کشور و جامعه را از این نوع تکنولوژی بینیاز نمیکند؛ بلکه در کنار این مهم، مواهب دیگری همچون ایجاد اشغال و ارتقا دانش فنی را هم به دنبال دارد. همچنین، ازآنجاکه کار با این هواپیماها نیاز به آموزش دارد و برای تعمیر و نگهداری آنها تجهیزات و تکنسین لازم است عملاً با ساخت آن یک بازار اقتصادی رقم خورده و صنوف مختلف از مواهب آن بهرهمند خواهند شد.
وی در پایان افزود: میزان ارزآوری هواپیمای اسپرت چیزی حدود 130 تا 150 هزار یورو است. هواپیمای آموزش خلبانی در هر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته 250 هزار یورو و هواپیمایی آبنشین چون از تکنولوژی پیشرفتهتری برخوردار بوده و تجهیزات بیشتری دارد، یک میلیون و 300 هزار دلار است
به باور او، مزیت هواپیماهای ساخت داخل فارغ از بومیسازی این تکنولوژی، کاهش هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری نمونههای مشابه خارجی است که خود اغلب چندبرابر هزینه خرید این نوع از هواپیماها را به کشور تحمیل میکند.
انتصاری، در پایان تصریح کرد که به دنبال عملیاتیسازی این طرح کلان عملاً امکان اشتغال، 60 تا 120 نفر هم رقم خورد که در صورت افزایش ظرفیت تولید و حمایت دولت و معاونت علمی این میزان اشتغالزایی افزایش هم خواهد یافت.
امتیاز شما به این مطلب