پلتفرم دیوار کشف کرده که بخشی از کاربران آن به دلیل وجود یک ایراد فنی، نتوانستهاند از مزایای سرویس «نردبان» استفاده کنند. در همین راستا شرکت در بیانیهای ضمن عذرخواهی، اعلام کرد حدود ۵ میلیارد تومان به این کاربران بازخواهد گرداند.
بیشتر بخوانید:
- اعلام نتیجه طرح نیکوکاری اسنپ در ساخت زمین فوتبال در سیستان و بلوچستان
- تشکیل کمیسیون نظارت بر معاملات اینترنتی؛ ضرورتی انکارناپذیر
بهتازگی تیم فنی دیوار در بررسیهای خود متوجه شده بودند که بخشی از کاربران پنلهای کسبوکار که آگهی خود را در فواصل زمانی کوتاه (کمتر از 2 ساعت) بیش از یک بار «نردبان» میکردند، نمیتوانستند از مزایای این سرویس استفاده کنند. این موضوع به این معنا بود که هنگامی کاربران پنل کسبوکار خود در فاصلهی کوتاهی نسبت به آخرین «نردبان» اقدام به «نردبان» مجدد میکردند، عملا تاثیری بر آگهی آنها نداشت و منجر به افزایش بازدیدکنندگان نمیشد. سرویس «نردبان» به کاربران اجازه میدهد تا با پرداخت هزینه، آگهی خود را برای مدتی در صدر نمایش دهند تا شانس دیده شدن بیشتری داشته باشد. اما ایراد فنی موجود باعث میشد تا هنگام استفادهی مکرر از این سرویس، عملا تاثیری نداشته باشد.
دیوار پس از کشف این موضوع، در بیانهای رسمی اعلام کرد مجموع هزینهای که کاربران برای «نردبان»های بیاثر پرداخت کردهاند، حدود 1.6 میلیارد تومان بوده است. این شرکت همچنین از کاربران عذرخواهی کرد و گفت به منظور جبران این موضوع، مبلغ 5 میلیارد و 250 میلیون تومان را با قیمت روز به 27 هزار و 734 کاربر آسیبدیده بازخواهد گرداند. دیوار در ادامه توضیح داده است که 20 هزار نفر از این کاربران، تنها یک یا دو بار دچار این مشکل شدهاند.
هماکنون نیز پیامهایی به کاربران آسیبدیده ارسال میشود تا در صورت تمایل، شماره حساب خود را اعلام کنند و وجه مربوطه را دریافت نمایند. این ایراد فنی برای اولین بار توسط نیروهای فنی دیوار در پنل نمایشگاه خودرو مشاهده و گزارش شد. پس از بررسیهای بیشتر مشخص شد در پنلهای دیگر کسبوکار نیز وجود دارد. دیوار روی صفحه نردبان گروهی، قاعدهای داشت که هر آگهی را، که از اولین ثبت آن یا آخرین نردبانش حداقل 2 ساعت گذشته بود، نشان میداد. وقتی کاربران پنلهای فروشگاهی با فاصله کمی از نردبان قبلی اقدام به اعمال نردبان میکردند عملا ارزشی برای کاربر خلق نمیشد.
نردبانها با اینکه اعمال شده بودند، ولی در فاصله زمانی کوتاهی از نردبان قبلی همان آگهی رخ داده بودند که این باعث میشد عملا برای کاربر ارزش کافی خلق نشود و تاثیری روی آگهی او نداشته باشد. چون در فاصله زمانی کوتاهی دو یا چند نردبان مختلف روی یک آگهی یکسان برای کاربر اعمال شده و از بستهاش کم شده بود.
حدس از علت رخداد این باگ در حالتهای کمتر از چند ثانیه این بود که سیستم کاربر دچار مشکل شده یا در اتصال به اینترنت دچار اختلال بوده است. همچنین حدس دیگر، تیم فنی از علت رخداد این باگ در حالتهای بیشتر از چند ثانیه و در حدود چند دقیقه زمانی بود که دو اپراتور روی صفحه نردبان گروهی بهصورت همزمان بودند.
یکی از اپراتورها نردبان را اعمال میکرد و اپراتور دوم بدون اینکه صفحه خود را رفرش کند، دوباره همان آگهی را نردبان میکرده است. این در صورتی بود که در صورت رفرش صفحه، آگهیهایی که «تازه» نردبان شده بودند از لیست حذف میشدند. این مسئله باعث میشد چند درخواست با هم سمت سرور ایجاد شود اما قاعده وجود نداشت که نردبان تکراری در فاصله زمانی کمتر از محدودیتی که روی نردبان گروهی قرار داشت روی یک پست یکسان ایجاد نشود
بیشتر بخوانید:
- پیشنهاد شریعتمداری برای تغییر مدیریت پلتفرمهای پر مخاطب ایرانی؟
- ۴۰ خواننده محبوب ایرانی به آپارات موزیک پیوستند
- فیلترینگ پارسپک، اولین ارائهدهنده خدمات رایانش ابری در ایران!
امتیاز شما به این مطلب