طبق اظهارات رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، هر چه اتحادیه کسبوکارهای مجازی فعالیت بیشتری داشته، نظارت نیز بر معاملات اینترنتی به همان نسبت اعمال میشده است. با این حال، کاهش فعالیتهای این اتحادیه منجر به عدم نظارت کافی و موثر بر معاملات الکترونیک شده است.
بیشتر بخوانید:
- دیوار 5 میلیارد تومان به کاربران برای جبران ایراد فنی «نردبان» باز میگرداند
- 150 ویدیو از 24 استان به جشنواره فیلیمومدرسه رسید
به گزارش همراه پرس، ایشان در گفتگو با خبرنگار سیتنا، بیان داشتند که نماد اعتماد الکترونیکی از اوایل دهه 90 به منظور ساماندهی بازار مجازی و به رسمیت شناختن فعالیت کسبوکارهای اینترنتی راهاندازی شد. با توجه به افزایش تعداد کسبوکارهای مجازی، این نماد نتوانسته به بلوغ کامل برسد و شائبههایی را در ذهن مصرفکنندگان در مورد اعتبار آنها ایجاد کرده است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، تأکید کرد: مصرفکنندگان باید در ابتدا وجود نماد اعتماد را بررسی کنند و در مرحله بعد مجوز و پروانه فعالیت فروشگاه را نیز چک نمایند. با این وجود، این موارد به تنهایی نمیتواند مبنای قطعی برای اعتماد مصرفکننده باشد.
وی همچنین پیشنهاد کرد مصرفکنندگان شبکههای اجتماعی را نیز بررسی کنند و سوابق و سابقه فعالیت فروشگاه موردنظر را چک نمایند. خوشبختانه در حال حاضر قوه قضاییه سامانهای را راهاندازی کرده است که امکان بررسی سوابق در آن وجود دارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی بر لزوم ایجاد نظامی برای اعتبارسنجی و بررسی جوانب دیگر فعالیت کسبوکارها از جمله چک برگشتیها و شکایات ثبت شده تأکید کرد. چنین نظامی میتواند به اعتماد مصرفکنندگان به بازار مجازی کمک شایانی نماید.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند که در گذشته مقرر شده بود شرکتهای بیمهای فرایند خرید و فروش در بازار مجازی را بیمه کنند اما این اتفاق نیفتاده است. شرکتهای بیمه میتوانستند با دریافت برخی ضمانتها، این فرایند را پیش ببرند که متاسفانه کوتاهی شده است.
روش دیگری که در این زمینه پیشنهاد شده، نگهداری مبلغ پرداختی خریدار در درگاه بانکی تا زمان دریافت کالا و سپس واریز آن به حساب فروشنده میباشد. این روند در دنیا نیز با موفقیت در حال اجرا است.
در پایان الفت نسب مجدداً تأکید کردند که با تضعیف اتحادیه کسبوکارهای مجازی، نظارت بر فعالیتهای اقتصادی در فضای مجازی نیز کمرنگ شده است.
بیشتر بخوانید:
- الفت نسب: اینترنت طبقاتی مانع نوآوریهای اقتصادی میشود
- رئیس سازمان نصر تهران: دسترسی طبقهبندی شده به اینترنت باعث افزایش سرمایه اجتماعی کشور نمیشود
- رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس: اتحادیه همکاریهای دیجیتال خاورمیانه، فرصتی برای رشد استارتاپهای ایرانی
امتیاز شما به این مطلب