در آستانه سال جدید، «محمدعلی زلفیگل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از ادامه پیگیری پنج اولویت اصلی این وزارتخانه در سال 1403 خبر داد. این پنج اولویت شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش میباشد.
بیشتر بخوانید:
- کارخانه نوآوری مرکز تحقیقات آب راهاندازی میشود
- افزایش چشمگیر صادرات دانشبنیان؛ فرصتی تازه برای توسعه اقتصادی
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس، براساس گفتههای زلفیگل، وزارت علوم در سال 1402 در اجرای تمامی این اولویتها موفق عمل کرده است. در زمینه مرجعیت علمی، تعداد مجلات تحت نمایه بینالمللی از 101 مورد قبل از دولت سیزدهم به حدود 160 مورد افزایش یافته و تلاش میشود تا پایان این دولت، این تعداد به دو برابر برسد.
در حوزه آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، پذیرش دانشجویان براساس نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایدهها و نیازها صورت گرفته است. در بخش شاگرد، فناور و نوآور پروری نیز مفاهیمی چون دستیار فناوری، امریه فناوری، تور فناوری و پسادکترای فناوری تعریف شدهاند.
در راستای نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، جشنواره رویش برگزار شده و تلاش میشود دانشجویان با خانههای خلاق و شتابدهندهها آشنا شوند. همچنین برای خلق ثروت از دانش، تسهیلاتی به شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد اعطا شده است.
در نهایت، در حوزه دیپلماسی فناوری نیز فعالیتها افزایش یافته تا پارکهای علم و فناوری بتوانند با کشورهای همسایه همکاری کنند.
به نظر شما، کدام یک از این پنج اولویت وزارت علوم بیشترین تأثیر را در توسعه علمی و فناوری کشور خواهد داشت؟ دلایل خود را بیان کنید.
بیشتر بخوانید:
- ارائه سه میلیون خدمت در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی در سال گذشته
- راهکارهای جدید برای نخبگان کشور؛ بنیاد ملی نخبگان به دنبال ارتقای شایستهسالاری و توسعهی مسیر نخبگانی
- موافقتنامه امنیت سایبری ایران و روسیه: منافع ملی در خطر؟
امتیاز شما به این مطلب