گزارشی جذاب از «زن در اکوسیستم استارتآپهای هند»، معرفی شده توسط شرکت WISER، نشان میدهد که استارتآپهای بانوان در هند با موضوعات دانشبنیان در حال رشد و توسعه فراتر از انتظارات هستند. این گزارش حاکی از افزایش 18 درصدی تعداد استارتآپهای زنانه در کشور هند در گذشته پنج سال میباشد.
گزارش منتشر شده در تاریخ 30 اکتبر 2023 نشان میدهد که در سال 2017، هند حدوداً 6 هزار استارتآپ را به رهبری زنان داشت که معادل 10 درصد از تعداد کل استارتآپهای کشور بود. اما تا سال 2022، این تعداد به 80 هزار استارتآپ (یعنی 18 درصد از کل) افزایش یافت. این افزایش چشمگیر نشاندهنده رشد سریع و بیسابقهای است که استارتآپهای زنانه در هند تجربه کردهاند.
گزارش WISER اعلام میکند که از میان این 80 هزار استارتآپ با رهبری زنان، 105 استارتآپ در این پنج سال تبدیل به «تک شاخ» یا همان یونیکورن شدهاند. در زبان استارتآپ، یونیکورن یک شرکت نوپا با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در صنعت سرمایهگذاری خطرپذیر است. این امر نشاندهنده توانمندی و نوآوری شگفتانگیز استارتآپهای زنانه در هند است.
گزارش WISER شامل مشارکت بیش از 200 استارتآپ از جمله Urban Company، Meesho، Zomato و غیره است. این نشان میدهد که شرکتهای بزرگ نیز به اهمیت و توانمندی استارتآپهای زنانه در هند اعتقاد دارند و در ارتقای آنها نقش دارند.
حمایت مالی از استارتآپهای زنانه هندی
از طرفی، استارتآپهای تحت رهبری زنان نیز از سرمایهگذاران خطرپذیر حمایت مالی دریافت کردهاند. این گزارش نشان میدهد که بنیانگذاران زن استارتآپهای هندی بین سالهای 2017 (با بودجه 5.9 میلیارد دلار) تا سال 2022-2023 (با بودجه 21.9 میلیارد دلار) دست کم 20 درصد افزایش بودجه داشتهاند. این افزایش در بودجه نشاندهنده تعهد شرکتهای دانشبنیان به توسعه استارتآپهای زنانه است.
«آکانکشا گولاتی» مدیر یک شرکت دانشبنیان معتقد است که با وجود رشد سریع تعداد استارتآپها در هند (از 6 هزار به 80 هزار در پنج سال گذشه)، رشد استارتآپهای زنانه به هر دو جنبه تعدادی و بودجهای از میانگین صنعت پیشی میگیرد. او بیان میکند که ممکن است امیدوار باشیم که در دهه آینده، درصد استارتآپهای تحت رهبری زنان بیشتر شود.
بیطرفی جنسیتی در دانشبنیانها
گزارش ویژگیهای جالبی از افزایش تعداد زنان مدیر شرکتهای دانشبنیان نسبت به شرکتهای بزرگ در هند آورده است. امروزه، استارتآپها نهتنها در عملکرد بهتری نسبت به شرکتهای سنتی دارند بلکه در سطوح مختلف مدیریتی نیز جلوتر هستند. بهطور دقیقتر، 32 درصد زنان در پستهای مدیریتی دانشبنیان در مقابل 21 درصد در شرکتهای سنتی قرار دارند.
بیشترین شکاف در سطح مدیریت ارشد
این شکاف در سطح مدیریت ارشد بهشدت توسعه یافته است. در شرکتهای سنتی تنها 5 درصد از زنان در پستهای رهبری منصوب میشوند، در حالی که 18 درصد از استارتآپها، زنان را در این رتبه دارند. این شکاف نشاندهنده اراده استارتآپهای زنانه در تغییر فرهنگ سازمانی و افزایش شرکتهای زنانه در مدیریت ارشد است.
نقش موثری در توسعه اقتصادی
علاوه بر این، استارتآپهایی که مؤسس آنها زن هستند، در مقایسه با استارتآپهای مردانه، 2.5 برابر، زنان بیشتری در نقشهای ارشد دارند. این نشان میدهد که تأثیر زنان در توسعه اقتصادی هند و بخصوص در صنعت دانشبنیان بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
با این حال، هر چند ارقام کلی امیدوارکننده هستند، اما هنوز چالشها وجود دارد. با گذشت 10 سال از حضور زنان در صنعت استارتآپ، هنوز هم 8 مرد از هر 10 مرد در استارتآپها پستهای مدیریتی یا بالاتر را اشغال میکنند، در حالی که تنها 5 نفر از هر 10 زن چنین پستی دارند. این شکاف نشاندهنده وجود تحدیداتی در راه حرکت به جلو است.
نقش حکومت در پشتیبانی از زنان کارآفرین
بر اساس دادههای دولتی، هند در فهرست مسترکارت زنان کارآفرین رتبه 57 از 65 را دارد که نشان میدهد چگونه زنان در تجارت در سطح جهانی پیشرفت میکنند و از هر پنج کسبوکار این کشور تنها یک مورد توسط زنان رهبری میشود.
با این حال، دسترسی نابرابر به سرمایه، یک مانع کلیدی برای زنان کارآفرین است. وقتی زنان کارآفرین برای تأمین مالی به سرمایهگذاران بالقوه نزدیک میشوند، احتمال رد شدن آنها بیشتر است. بسیاری از شرکتهای کوچک هندی یا از طریق خود یا با حمایت خانواده تأمین مالی میشوند که هر دو برای زنان کارآفرین دشوار هستند.
همچنین بخوانید: دهقانی فیروزآبادی: صندوق اختصاصی بانوان کارآفرین ایجاد میشود
دولت هند طرحهای حمایت مالی برای شرکتهای تحت رهبری زنان دارد، اما استفاده از این طرحها هنوز محدود است.
امتیاز شما به این مطلب