فرایند کسب اینماد و اقدامات شاپرک در برخورد با کسب و کارهای آنلاین، در ماههای اخیر خبرساز شده است. پس از گلایه فعالان حوزه فناوری اطلاعات از فرایند طولانی و پر چالش اخذ و تمدید اینماد، حالا مسدودسازی 6 هزار درگاه پرداخت آنلاین از سوی شاپرک مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.
کسب نشان اعتماد اینماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک علیرغم مخالفت از سوی بعضی کارشناسان، اکنون یک روند اجباری برای راهاندازی یک فروشگاه یا پرداختیار در فضای مجازی است. این نماد، برای شفافیت مالی لازم میدانند. از زمانی که دریافت این نماد به کسبوکارهای اینترنتی اجباری شد، نقدهای فراوانی به آن شده است. چرا که برخی از کارشناسان اینماد را سد دولت در برابر کسبوکارهای نوپا میدانند.
به گزارش تجارتنیوز، مهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین تک و مدیر عامل پرداختیار زیبال، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) درباره اقدامات شاپرک نوشت: «حدود 6 هزار درگاه پرداخت به علت نداشتن اینماد بدون اطلاع قبلی و ارسال لیست پذیرندگان به پرداختیاران توسط شاپرک مسدود شدهاند. شاپرک در خصوص وضعیت ناپایدار این روزهای اینماد پس از بهروز رسانی صورت گرفته آگاه بوده و این اقدام در زمان فعلی بحران جدی برای کسب و کارهاست.»
همچنین بخوانید: انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی در جواب به نامه شاپرک: حدود اختیارات شاپرک مشخص شود
ولی این پست بی پاسخ نماند و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در واکنش به آن نوشت: «از ابتدای سال تا 7 آبان نزدیک به 45 هزار اینماد صدر و تمدید شده است. دیروز با همکاران چک کردیم و حدود 300 پرونده در صف بررسی کارشناسان اینماد هست که صف طبیعی هست و با یک روند چند روزه پاسخ داده میشود.»
اما مهدی فاطمیان این پاسخ را نپذیرفت و نوشت: «شخصا برای ورود به پروفایل شرکت از جمعه تا یکشنبه اخیر با مشکل مواجه بودم.»
[the_ad id=”9740″]
مدیرعامل زیبال در ادامه توضیح داد: «من از زحمات شما و همکارنتان مطلع هستم ولی ناراحتی بنده و سایر پرداختیاران از بابت این است که چرا شاپرک در این برهه بدون اطلاع قبلی درگاهها را مسدود کرده است.»
کابری در واکنش به مسدود شدن درگاهشان توسط شاپرک: «درست در زمانی که هزینه سنگین برای کمپین انجام دادیم، بدون هیچ اطلاعی درگاهمان بسته شد و با چالش سنگینی روبرو شدیم.»
نداشتن اینماد و مغایرت کد صنفی دلیل مسدود شدن
به نقل از پیوست، عمده پذیرندههایی که درگاهشان بسته شده از خدمات گیرندگان زرینپال بودهاند و مدیرعامل زرینپال مصطفی امیری در این باره میگوید: از 6 هزار پذیرنده که درگاه پرداختشان مسدود شده، 4300 تای آنها از پذیرندگان زرینپال بودهاند و ما به تازگی به لیست نهایی شده آنها دسترسی پیدا کردیم. شاپرک علتهای مختلفی را برای بستن این درگاهها عنوان کرده، نداشتن اینماد، مغایرت کد صنف در شاپرک و دلایلی از این دست بخشی از علتهای بسته شدن درگاه پرداختهای پذیرندگان ما بوده است.
همچنین بخوانید: نماینده مجلس: هشدار نسبت به استفاده سلیقهای از اینماد و بستن درگاه بانکی سیستمهای VOD
امیری ادامه میدهد: ما هم میفهمیم نهاد ناظر در راستای شفافسازی رفتار میکند و باید به نحوی شفافسازی و پالایش انجام شود، اما بدون اطلاعرسانی قبلی، این حرکت بسیار آزاردهنده است. آنها میتوانستند این لیست را زودتر از این به ما بدهند و حداقل 60 درصد این مشکلات قابل حل بود و کار به بسته شدن درگاه پرداخت کسبوکارها نمیانجامید. گرچه تیم شاپرک میگویند از دو سال قبل گفته شده اما من معتقدم اگر به جای اقدام تنبیهی با حسن نظر اقدام به این کار میکردند و زمان میدادند این ضرر متوجه کسب و کارهای کمتری میشد.
سد دولت در برابر کسبوکارهای نوپا
از زمانی که دریافت اینماد بری کسبوکارهای اینترنتی اجباری شد، نقدهای فراوانی به آن شد. چرا که برخی از کارشناسان اینماد را سد دولت در برابر کسبوکارهای نوپا میدانند. اما موافقان اینماد، آن را برای شفافیت مالی لازم میدانند.
در نهایت، اقدامات شاپرک در مسدودسازی 6 هزار درگاه پرداخت آنلاین به دلیل نداشتن اینماد و مغایرت کد صنفی نقش مهمی در برخورد با کسبوکارهای آنلاین داشتهاند. این اقدامات منجر به ناراحتی کارشناسان و کسبوکارهای آنلاین شده است. به عنوان یک راه حل، شفافیت و اطلاعرسانی بهتر میتواند به کاهش این ناراحتیها کمک کند.
امتیاز شما به این مطلب