تبلیغات یکی از راههای اصلی پیشرفت کسبوکارهاست. یک کمپین تبلیغاتی مؤثر میتواند آگاهی از برند را بهبود بخشیده، مشتریان جدید را جذب کرده و فروش را افزایش دهد.
اما درنهایت این اندازهگیری اثربخشی تبلیغات یا به بیان دیگر، سنجش نتایج یک کمپین تبلیغاتی است که به شما کمک میکند میزان مؤثربودن استراتژیهای تبلیغاتی خود را درک کنید. بنابراین در این محتوا قصد داریم روشهای چگونگی ارزیابی نتایج یک کمپین تبلیغاتی را بررسی کنیم.
چرا برندها باید اثربخشی تبلیغات را بسنجند؟
با سنجش اثربخشی تبلیغات، کسبوکارها متوجه میشوند که آیا تلاشهای بازاریابی آنها روی مخاطبان هدفشان تأثیر میگذارد یا خیر. همچنین، برندها را قادر میسازد تا نقاط قوت، ضعف و بازگشت سرمایۀ کمپینهای تبلیغاتی خود را اندازهگیری کنند، تا در آینده تلاشهای خود را براساس آن تنظیم کنند.
درحقیقت، بررسی اثربخشی تبلیغات یک استراتژی حیاتی برای برندهایی است که به دنبال درک تأثیر تبلیغات خود بر مشتریان بالقوهشان هستند. برای مثال یکی از مهمترین اقدامات بعد از کمپین تبلیغات کلیکی، ارزیابی میزان نرخ تبدیل در مقایسه با هزینه تبلیغات بنری است.
6 روش برای اندازهگیری اثربخشی کمپین تبلیغاتی
روشهای مختلفی برای اندازهگیری اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی وجود دارد:
1) یک هدف خاص تعیین کنید
تعیین یک هدف روشن برای کمپین تبلیغاتی، کلید سنجش موفقیت آن است. بهطور مثال، تعیین هدف برای افزایش فالوئر اینستاگرام خود به میزان 20٪ بسیار دقیقتر از افزایش تعداد فالوئرهای رسانههای اجتماعی است.
2) ترافیک سایت را تجزیهوتحلیل کنید
یک کمپین تبلیغاتی موفق معمولاً ترافیک سایت را افزایش میدهد. مشتریان زمانی که به یک برند علاقهمند شده و به دنبال خرید از آن هستند، درموردش تحقیق میکنند و این تحقیق اغلب با کاوش در سایت شرکت شروع میشود.
ترافیک سایت را قبل و بعد از کمپین تبلیغاتی خود مقایسه کنید تا میزان تأثیر اجرای کمپین در بازدید از سایت را بررسی کنید. برای دریافت گزارش روزانه، هفتگی و ماهانه از ترافیک سایت میتوانید از ابزارهای تحلیلی مختلف استفاده کنید.
3) کیفیت سرنخها را بررسی کنید
کیفیت سرنخ به میزان احتمال تبدیل سرنخها به مشتری اشاره دارد. هرچه کیفیت سرنخها بهتر باشد، شانس شما برای بهدستآوردن مشتری جدید بیشتر است.
شما میتوانید کیفیت سرنخ را به چند روش تعیین کنید:
- انواع صفحاتی را که سرنخها بازدید میکنند، ارزیابی کنید: بهطور مثال، تعداد صفحات محصولی را که در مقابل پستهای بلاگ مشاهده کردهاند، بررسی کنید.
- میزان زمانی را که در هر صفحه میگذارند، به دست آورید: آنها چند ثانیه یا چند دقیقه به سایت شما نگاه میکنند؟
- آنها چگونه صفحه را پیدا کردهاند: آیا آنها بهوسیلۀ رسانههای اجتماعی یا از طریق موتور جستوجو به سایت شما برخوردهاند؟
وقتی روی کیفیت سرنخها تمرکز میکنید، میتوانید شانس خود را برای تبدیل سرنخ به فروش افزایش دهید.
4) معیارهای کلیدی را قبل و بعد از اجرای کمپین، تجزیهوتحلیل کنید
داشتن معیارهایی برای تعیین اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی شما ضروری است. درحقیقت شما باید قبل از شروع کمپین تبلیغاتیتان معیارهای کلیدی عملکرد را مشخص و ثبت کرده و پس از اجرای کمپین، دادهها و این شاخصها را مقایسه کنید.
به بیان دیگر، زمانی که معیارهای کلیدی را پیش از کمپین مشخص کردید، میتوانید تعیین کنید چه چیزی در کمپین شما مؤثر بوده و چه چیزی اثربخش نبوده است.
5) نظرسنجی را فراموش نکنید
جمعآوری دادههای نظرسنجی بینش مهمی را درمورد اثربخشی کمپین تبلیغاتی ارائه میدهد. وقتی از مخاطبان خود درمورد کمپین تبلیغاتیتان نظرسنجی میکنید، میتوانید سؤالات دقیقی بپرسید که در استراتژی شما تعیینکننده خواهد بود. درحقیقت با استفاده از نظرسنجی باید موارد زیر را مشخص کنید:
- چند نفر تبلیغ شما را دیدهاند؛
- بازدیدکنندگان درمورد تبلیغ شما چه فکر میکنند؛
- آیا سرنخهای بالقوۀ برند شما را به یاد میآورند یا خیر.
6) نگاهی دقیقتر به ترکیب رسانهای خود بیندازید
بازاریابان لیستی بهظاهر بیپایان از کانالهای بازاریابی برای پیگیری دارند. انتخاب کانال مناسب برای یک تبلیغ میتواند کاری دلهرهآور باشد و یافتن ترکیب مناسب کانالها برای استراتژی بازاریابی همهکاناله یا Omnichannel marketing بهطور تصاعدی دشوارتر است.
اینجاست که تکنولوژی بازاریابی وارد میشود و شما با استفاده از ابزارهایی میتوانید درک کنید که چگونه کانالها با همکاری با یکدیگر میتوانند نرخ تبدیل را افزایش دهند.
بهطور مثال، شما بهراحتی میتوانید تشخیص دهید که آیا مصرفکننده با دیدن یک تبلیغ نمایشی در یک وبلاگ، پس از مشاهدۀ یکی از تبلیغات YouTube حمایتشدۀ شما، احتمال بیشتری برای تبدیلشدن دارد یا خیر. با انتخاب کانالهایی که برای مخاطبان هدف شما بهخوبی با هم کار میکنند، میتوانید نتایج بهتری کسب کنید.
سخن پایانی
با توجه به این محتوا شما در ابتدا باید هدف خود را از اجرای کمپین تبلیغاتیتان مشخص کنید. سپس با انتخاب شاخصهای کلیدی عملکرد متناسب با هدف کمپین خود، دادههایتان را قبل از کمپین ثبت کنید.
بعد از اجرای کمپین نیز باید همین شاخصها را ارزیابی کنید تا مقدار پیشرفت را بهدرستی بسنجید. بقیۀ موارد گفتهشده نیز در درون همین سه عمل نهفتهاند، بنابراین در ابتدا از انجام آنها مطمئن شوید.
امتیاز شما به این مطلب