کسبوکارهای اینستاگرامی، که در سالهای اخیر به یکی از محبوبترین راههای فروش آنلاین تبدیل شدهاند، در سال ۱۴۰۱ با مشکلات بسیاری مواجه شدند. فیلترینگ و محدودیتهای اینترنت باعث شد که دسترسی به این پلتفرم رسانهای بسیار دشوار شود و فروشندهها و خریداران نتوانند به راحتی با هم در تماس باشند. این موضوع نه تنها بر روی کسبوکارهای اینستاگرامی، بلکه بر روی استارتاپهای لجستیک و پرداخت که به آنها خدمات ارائه میدهند نیز تأثیر منفی گذاشت.
بیشتر بخوانید:
- اکتین، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه سلامت و ورزش، سرمایهگذاری مشترک دیجینکست، کارایا و نیکونچرز را جذب کرد
- سومین سالگرد داپ اَپ، اولین پلتفرم پاداش نقدی خرید در ایران، برگزار شد
پادرو، یک پلتفرم لجستیک و پرداخت برای کسبوکارهای اینستاگرامی، در سال ۱۴۰۱ با چالشهای بزرگ و سختی روبرو شد. فروش این پلتفرم و مشتریانش به شدید کاهش یافت و پادرو به سقوط نزدیک شد. اما با تلاشهای زیاد، پادرو توانست در زمستان به مدار کسبوکار بازگردد و حالا قصد دارد با ارائه سرویس جدید «پادرولند»، یکپارچگی را در اکوسیستم O2O به وجود آورد.
به گزارش همراه پرس، پورپزشک، مدیرعامل پادرو، در مراسم ارائه گزارش سال ۱۴۰۱ این پلتفرم، به تشریح وضعیت پادرو در دوران پیش و پس از فیلترینگ اینستاگرام پرداخت و آمار و ارقامی هم درباره وضعیت فروشگاههای اینستاگرامی، که مشتریان اصلی پادرو هستند، ارائه کرد.
او گفت: «ما بهار را با یک کمپین مارکتینگ بزرگ و رویایی شروع کردیم، استقبال از این کمپین فراتر آن بود که تصور میکردیم. نیمه اول تابستان هم اوضاع خیلی خوب بود؛ تعداد فروشندههای ثبتنامکرده در پادروشاپ ۷۰ درصد افزایش یافت و ۳۸ هزار فروشنده اینستاگرامی ثبت نام کرده بودند. تعداد سفارشهایمان هم به نسبت بهار ۳.۵ برابر شده بود. ترافیک سایتمان هم نسبت به بهار ۶ درصد رشد کرده بود.»
به گفته مدیرعامل پادرو، این روند از مرداد ماه و به دنبال افت ترافیکی که برای اینستاگرام به وجود آمد ناگهان تغییر کرد: «در نیمه دوم تابستان شوک اول به ما وارد شد و در مرداد ماه ترافیک اینستاگرام بهشدت محدود شد. هیچکس این اختلال گسترده را گردن نگرفت اما ما میدیدیم که فروش فروشندگان اینستاگرامی ما حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»
پورپزشک فیلترینگ اینستاگرام و محدودیتهای گسترده اینترنت در اواخر تابستان ۱۴۰۱ را تیر خلاص را به پادرو و فروشگاههای اینستاگرامی دانسته و گفت: «فیلترینگ گسترده اواخر تابستان تیر خلاص را به ما زد. ۹۰ درصد فروش ما دود شد و به هوا رفت. با فیلترینگ فروش فروشندگان اینستاگرامی که با دردسرهای فراوان و سرمایه شخصی کسبوکارشان را راه انداخته بودند تا ۱۰۰ درصد فروششان را از دست دادند.»
طبق آمار پادرو، قبل از فیلترینگ تعداد کسبوکارهای اینستاگرامی ۶۳۰ هزار مورد بود که در آذر ماه به ۲۲۰ هزار فروشگاه رسید و در حال حاضر هم نزدیک به ۳۳۰ هزار فروشگاه فعال اینستاگرامی داریم. این تعداد فروشگاه در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش سالانه را ایجاد میکنند.
پورپزشک از عملکرد پادرو در سال ۱۴۰۱ راضی بود و اعلام کرد که درآمد، مشتریان و سفارشهای این پلتفرم به شکل قابل توجهی افزایش یافتهاند: «حالا ما ۷ برابر درآمد بیشتر، ۱۰۰ درصد مشتری بیشتر و ۵ برابر سفارش بیشتر داریم. ما به بیش از هزار شهر در سراسر کشور محصولات فروشندگان اینستاگرامی را ارسال میکنیم و رکورد ۱۹۵۰۰ سفارش در یک روز را نیز در سال گذشته ثبت کردیم. همچنین بیش از یک میلیون محصول جدید نیز با همکاری فروشندگان اینستاگرامی در پادرو تعریف شده است.»
پورپزشک همچنین به تلاشهای تیم پادرو برای عبور از دوران سخت فیلترینگ اشاره کرد و گفت: «ما همواره به مأموریت خود، که حمایت و تقویت کسبوکارهای اینستاگرامی است، وفادار ماندیم. ما همچنین به تقویت روحیه و دانش تیم خود نیز توجه کردیم و جلسات روانشناسی، دورههای آموزشی و حتی کتابخوانی را برگزار کردیم تا با هم متحد و قوی باشیم.»
افشان سامانی، همبنیانگذار پادرو، نیز در این رویداد صحبت کرد و به روابط خوب پادرو با سایر استارتاپهای اکوسستم اشاره کرد: «ما در طول سالهای فعالیت خود، با دوستان خود در اکوسستم استارتاپها همکاریهای مختلف و مفید داشتهایم. ما نه تنها اطلاعات، فضای کار و منابع خود را با آنها به اشتراک گذاشتهایم، بلکه در زمانهای بحران، به آنها کمک کرده و از آنها حمایت گرفتهایم. مثلاً در زلزله خوی، ما با همکاری ۱۷ استارتاپ دیگر، توانستیم کالاهای لازم را برای زلزلهزدگان فرستاده و کمک کنیم. ما همیشه به خودمان اعتماد داشتهایم و از همدیگر حمایت کردهایم.»
امتیاز شما به این مطلب