حدود یک ماه از حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسیهای اینترنتی با دستور سازمان تعزیرات حکومتی میگذرد، اما هنوز حواشی پیرامون این تصمیم ادامه دارد. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی این سازمان، در نشست خبری اخیر خود ضمن هشدار نسبت به افزایش نرخ کرایهها، پیشنهاد کاهش کمیسیون دریافتی اسنپ و تپسی از رانندگان را برای جبران کاهش درآمد آنها مطرح کرد.
به گزارش همراه پرس، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در سخنان خود تاکید کرد که اگر قیمت سفرها در تاکسیهای اینترنتی بالا برود، تشکیل پرونده تخلف و صدور حکم در انتظار آنها خواهد بود. او همچنین از زیر ذرهبین بردن گزینه «توقف در مسیر» به عنوان مصداق دیگری از اضافه دریافتی احتمالی این پلتفرمها خبر داد.
اما نکته قابل تامل، پیشنهاد اسفنانی برای کاهش میزان کمیسیون ۱۵ تا ۲۰ درصدی دریافتی تاکسیهای اینترنتی از رانندگان بود. او با بیان اینکه اگر حذف گزینه «عجله دارم» باعث کاهش درآمد رانندگان شده، اسنپ و تپسی باید با کاهش حق کمیسیون خود آن را جبران کنند، این نرخ کمیسیون را غیرمنصفانه و غیرمنطقی دانست.
این در حالی است که حق کمیسیون آژانسهای تاکسی تلفنی در حال حاضر ۲۰ درصد است؛ یعنی بیشتر از میزان مدنظر سازمان تعزیرات برای کمیسیون تاکسیهای اینترنتی. علاوه بر این، در شرایطی که کرایه وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوس و مترو هر ساله افزایش چشمگیری دارد، کمیسیون اسنپ و تپسی در سالهای اخیر تغییر نکرده است.
از سوی دیگر، مزیتهای رقابتی تاکسیهای اینترنتی مانند دسترسپذیری آسان، پرداخت الکترونیک کرایه، امنیت بالاتر سفر و تنوع بیشتر خدمات باعث شده که این پلتفرمها به انتخاب اول بسیاری از شهروندان برای جابهجایی تبدیل شوند.
افزون بر این، طرحهای تشویقی متعدد از جمله کاهش یا حذف کمیسیون در ازای انجام تعداد مشخصی سفر یا سرویسدهی در ساعات پیک، معافیت برخی گروههای خاص مانند ایثارگران و بیماران خاص از پرداخت کمیسیون و پرداختهای میلیاردی به باشگاه رانندگان توسط اسنپ و تپسی گویای سهم قابل توجه این شرکتها در بهبود شرایط کاری و معیشتی رانندگان در شرایط دشوار اقتصادی کنونی است.
در نهایت به نظر میرسد جدای از قضاوت درباره درست یا غلط بودن حذف گزینه «عجله دارم»، بررسی موشکافانه درآمدها و هزینههای تاکسیهای اینترنتی در مقایسه با سایر ناوگان حملونقل و سهمشان در بهبود خدمات شهری، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم برای تغییر در ساز و کار فعلی این کسبوکارها ضروری به نظر میرسد. در غیر این صورت، دستورات جدید ممکن است نه تنها به نفع رانندگان و مسافران نباشد، بلکه به کیفیت خدمات پلتفرمهای تاکسی آنلاین نیز آسیب برساند.
امتیاز شما به این مطلب