نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک، در گفتوگو با خبرنگار مهر، به وضعیت اینترنت در ایران پرداخته است. وی با اشاره به اینکه انجمن تجارت الکترونیک مدتی است که وضعیت اینترنت را به صورت تخصصی مانیتور و پایش میکند، گفت: «متأسفانه اندازهگیری و پایشهای ما نشان میدهد که وضع اینترنت در ایران خوب نیست.»
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس به نقل از خبرگزاری مهر، قاضی با بیان اینکه سرعت اینترنت با یک شاخص ساده اندازهگیری نمیشود، افزود: «اینترنت یک شبکه بسیار پیچیده است و متوسط سرعت باید با دقت اندازهگیری شود که این اقدامی است که انجمن مدتی است آن را انجام میدهد.»
این فعال حوزه فناوری اطلاعات به اقدام وزارت ارتباطات برای نشان دادن سرعت اینترنت اشاره و تصریح کرد: «انتقادی که داریم این است که به عنوان مثال وزارت ارتباطات برای نشان دادن سرعت تنها به اپلیکیشن سرعت سنج اکتفا میکند تا از این طریق وضعیت سرعت را به کاربران نشان دهد اما باید توجه داشت وقتی مشکل را درست شناسایی نکنیم نمیتوانیم راه حل درستی نیز برای آن ارائه کنیم.»
وی در ادامه با اشاره به لزوم اندازهگیری دقیق کیفیت اینترنت گفت: «اولین مساله این است که کیفیت اینترنت را به دقت در ایران اندازهگیری کنیم.»
در ادامه، قاضی به اثرات وضع بد اینترنت در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: «رشد تجارت الکترونیک در کشور کند شده است که یکی از عوامل آن مشکل اینترنت است چرا که خیلی از سرویسهای جدید دنیا، سرویسهایی هستند که مبتنی بر محتوا هستند و نیاز به اینترنت دارند.»
وی افزود: «همچنین کار کردن در شرکتهای تجارت الکترونیک سخت شده است و نیروهایی که در این شرکتها کار میکنند نیاز به دسترسی به بهترین تکنولوژیهای دنیا را دارند. معمولاً این تکنولوژیهای روز دنیا به صورت آنلاین در سایتهای معتبر بینالمللی عرضه میشود که تعداد زیادی از این سایتها یا فیلتر هستند یا اختلال دارند و این باعث میشود که در دسترسی ما به این سایتها مشکل پیش بیاید.»
قاضی همچنین به اختلالات مکرر اینترنت اشاره کرد و گفت: «بعضاً کارهایی مانند سرور جدید گذاشتن برای سایت جدید که برای اکثر کشورها کار چند دقیقهای است، در ایران چندین روز با روشهای مختلف باید درگیر آن بود.»
این فعال حوزه فناوری اطلاعات در پایان به راهکار بهبود وضعیت اینترنت اشاره کرد و گفت: «لازم است مسئولین مختلف از وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیر ساخت و مجلس شورای اسلامی موضوع اندازهگیری کیفیت اینترنت را جدی بگیرند و برای آن پاسخگو باشند. همچنین عمده شبکه اینترنت از لایه زیرساخت تا لایه اپراتورهای سرویس دهنده عموماً یا صد در صد دولتی هستند. بنابراین اول دولت باید پاسخگو باشد.»
همچنین بخوانید: شورای رقابت: اپراتورهای تلفن همراه باید بستههای اینترنتی حجیم و بلندمدت را برگردانند
مسئولان: اینترنت ایران در حال بهبود است
نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک، در خصوص پاسخهای وزارت ارتباطات و زیر ساخت در خصوص دلایل اختلالات اخیر اینترنت و همچنین وضعیت کلی اینترنت در کشور به خبرنگار مهر گفت:
«برای اینترنت اقدامات خوب و مثبتی انجام شده است و انتظار داریم این فرایند ادامه پیدا کند. همچنین مسئولان اصل موضوع اختلال و مشکل در اینترنت را بپذیرند.»
قاضی در ادامه با اشاره به گزارش انجمن تجارت الکترونیک در خصوص کیفیت اینترنت گفت: «پس از انتشار این گزارش، برخی از شاخصهای کیفیت اینترنت بهبود پیدا کرد. به عنوان مثال، پکتلاست بالا، retransmit و قطع و وصل در مقصدهای بینالمللی (که حتی در لیست سفید نبودند) از بین رفت. همچنین محدودیت پروتکل HTTP/3 در اپراتورها برداشته شد و سهم این پروتکل در یکی از اپراتورهای تلفن همراه از ۰ درصد به نزدیک ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. اختلالات دانلود و آپلود روی کلادفلر نیز از بین رفت.»
وی افزود: «از مسئولان قدردانی میکنیم که به این گزارش توجه کردند و اقداماتی برای بهبود کیفیت اینترنت انجام دادند. اما متأسفانه برخی از مسئولان در قدم بعدی اظهار کردند که وضع اینترنت از اول خوب بوده و هیچ چیزی بهبود پیدا نکرده است.»
قاضی با اشاره به عوامل متعدد تأثیرگذار بر کیفیت اینترنت گفت: «شبکه دسترسی و انتقال (اپراتور اینترنت)، سیاست فیلترینگ (کمیته تشخیص مصادیق / دادستانی / …)، شبکه هسته و ارتباط بینالملل (شرکت زیرساخت)، سرویسدهنده محتوای بینالملل (تحریم) همه در کیفیت اینترنت سهیم هستند.»
وی در ادامه به تفاوت گزارش قبلی انجمن تجارت الکترونیک با گزارش جدیدی که تا روزهای آینده منتشر خواهد شد اشاره کرد و گفت: «گزارش جدید موارد قبلی را پوشش میدهد و موارد جدیدتر و تستهای بیشتری نیز به آن اضافه میشود. در این گزارش همچنین نگاهی قوی به استفاده مردم از اینترنت داریم و اینکه چطور این سایتها در دسترس قرار میگیرد.»
رئیس انجمن تجارت الکترونیک ایران، ضمن اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته برای بهبود کیفیت اینترنت در کشور، بر لزوم همکاری مسئولان مختلف و در نظر گرفتن همه عوامل تأثیرگذار بر کیفیت اینترنت تأکید کرد.
قاضی در این گفتوگو، به گزارش انجمن تجارت الکترونیک در خصوص کیفیت اینترنت اشاره کرد و گفت: «پس از انتشار این گزارش، برخی از شاخصهای کیفیت اینترنت بهبود پیدا کرد. به عنوان مثال، پکتلاست بالا، retransmit و قطع و وصل در مقصدهای بینالمللی (که حتی در لیست سفید نبودند) از بین رفت. همچنین محدودیت پروتکل HTTP/3 در اپراتورها برداشته شد و سهم این پروتکل در یکی از اپراتورهای تلفن همراه از ۰ درصد به نزدیک ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. اختلالات دانلود و آپلود روی کلادفلر نیز از بین رفت.»
وی افزود: «با این حال، همچنان عوامل متعددی وجود دارند که میتوانند بر کیفیت اینترنت تأثیر بگذارند. مسئولان باید با همکاری یکدیگر و در نظر گرفتن همه این عوامل، اقدامات لازم را برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت اینترنت در کشور انجام دهند.»
امتیاز شما به این مطلب