«هایبانک» به عنوان پلتفرم جدید بانک کارآفرین، به منظور ارائه مجموعهای از خدمات بانکداری دیجیتال اکنون فعال شده است. در این راستا، بانک کارآفرین با جابهجایی هسته بانکداری خود، خدمات دیجیتالیاش را از طریق پلتفرم هایبانک به مخاطبین فردی و سازمانی ارائه خواهد کرد.
عملیات انتقال سیستم هستهای بانکی، موسوم به core بانکی، از ساختار آفرین به سیستم پیشرفتهتر داتین به اتمام رسیده و هدف از این اقدام، فعال سازی اکوسیستم دیجیتالی بانکی بوده است که اینک خدمات دیجیتال کامل بانک کارآفرین را به مشتریان فردی و نهادها از طریق پلتفرم هایبانک ارائه میدهد.
به گزارش همراه پرس، در یک نشست خبری، علیاصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، گزارشی از روند مهاجرت core بانکی ارائه داد و دلایلی را که منجر به این تغییرات شدهاند، تشریح کرد. او همچنین به معرفی ویژگیها و قابلیتهای نوین پلتفرم هایبانک پرداخت.
تقوی توضیح داد که تمامی خدمات بانکی در پلتفرمهای بانک از core آفرین به داتین منتقل شده است. بر اساس این تغییر، خدمات و سرویسهای مختلفی از جمله منابع، مصارف، اعتبارات، کارت و سوییچ و… به هایبانک ارائه میشوند. برای تجهیزات بانکی و اتصال آنها به سامانههای بانکی کشور،121سرویس از core شرکت داتین دریافت شده و توسعه داده شده است. به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، این مهاجرت با همکاری شرکت داتین، کوتاهترین مهاجرت در شبکه بانکی کشور بوده است.
این پروژه از بهمن ماه 1401 شروع شد و از خرداد 1402 به مرحله عملیاتی رسید. با ایجاد تغییرات و بازنگری در تیم، پیشرفت پروژه در مهر ماه امسال شتاب گرفت و در دی ماه به مرحله اجرا و عملیاتی رسید. به این معنی که انتقال کامل در مدت 10 ماه انجام شد که کوتاهترین زمان مهاجرت در شبکه بانکی کشور است.
تقوی بیان کرد که در جریان انتقال به سیستم جدید، همه سرویسها یکجا از Core سابق منتقل شدند، با این هدف که همپوشانیها و تضادها از بین ببریم و خدمترسانی بدون اختلال ادامه یابد. او گفت که این فرایند در زمان معینی انجام شده و تکمیل آن در21 و 22 دی ماه رقم خورده است. عدم امکان توسعه پلتفرم قدیمی دلیل اصلی انتقال به پلتفرمهای جدید بانک بود.
او دربارهی چرایی تغییر Core بانکی و جابجایی سرویسها به پلتفرم جدید، که خدماتی به اشخاص حقیقی و حکومتی ارائه میکند، توضیح داد: پلتفرم آفرین قدیمی بود و به دلیل عدم سازگاری فناوری و تحریمها، توسعه آن امکانپذیر نبود. فقدان نیروی کار متخصص باعث شد تا بانک به سمت یک تغییر بزرگ و انجام مهاجرت سیستمی حرکت کند.
تقوی درباره اینکه آیا هایبانایبانک نخستین قدم بانک کارآفرین به سمت نئوبانکها خواهد بود. علیاصغر تقوی به پرسش زومیت پاسخ داد که هایبانک نه تنها خدمات دیجیتال فعلی بانک را جایگزین میکند، بلکه بستری برای ارائه خدمات جدیدی چون افتتاح حساب آنلاین و پرداخت الکترونیک وام خواهد بود. در مرحله بعدی، هدف گستک تنها یک پلتفرم خدماتی خرش به مدل Bank as a service برای اشخاص حقیقی و حقوقی است و به یک نئوبانک تبدیل میشود، گفت که این پلتفرم نوآوری و تحول در بانک کارآفرین را آغاز خواهد کرد.
در مرحله اول، هایبانک باید جایگزینی برای سیستمهای دیجیتال فعلی بانک مانند همراهبانک شود. همچنین خدمات جدیدی نظیر افتتاح حساب آنلاین و در آینده پرداخت وامهای الکترونیکی اضافه خواهند شد. در مرحله دوم، با تمرکز بر دو قسمت مشتریان شرکتی و فردی، هدف رسیدن به مدل «Bank as a service» است تا خدمات نوین ارائه شود.
تقوی تأکید کرد که تحول دیجیتال بانک کارآفرین با خدمترسانی به مشتریان فردی از طریق هایبانک آغاز میشود، و در بخش شرکتها با رویکرد «Bank as a service» ادامه خواهد یافت. هایبانک نقش ارائهدهنده خدمت را خواهد داشت نه صرفاً پلتفرمی عادی. ما هماکنون در فاز اولیه هستیم و مسیر توسعه روشن است. براساس برنامهریزیهای تقوی، ویژگیهایی که برای فاز اول هایبانک در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری معرفی و تا پایان خرداد1403، نسل جدید آن رونمایی خواهد شد. پیشبینی میشود که با شروع مرداد ماه 1403، هایبانک بهعنوان یک ارائهدهنده خدمات کار خود را آغاز کند.
بانک کارآفرین در حال بهرهبرداری از اکوسیستم دیجیتالی است که در حال حاضر با بیش از 75 هزار کاربر فعال خدمات بانکی نوین ارائه میدهد. تقوی اظهار داشت که با استراتژی Digital First، این بانک به دنبال اولویتبخشی به خدمات دیجیتالی است و با بهکارگیری هسته بانکی جدید و سکوهای بانکی متحول، خواستار جبران فاصله با دیگر بانکها در عرصه خدمات دیجیتالی است. با استفاده از هوش مصنوعی در خدمات خود، این بانک میکوشد تا کمبودهای اخیر نسبت به رقبا را پوشش دهد. معاون فناوری اطلاعات بانک تشریح کرد که مشکلات پیشآمده به دلیل ناکارآمدی هسته و پلتفرمهای قدیمی بوده و اکنون با نوسازی سیستمها، امید به بهبود وضعیت وجود دارد. به دنبال ایجاد تغییرات دیجیتالی است که شامل نوسازی core بانکی و بروزرسانی سرویسهای مبتنی بر پلتفرمهای بانکی میشود و از این رو به دیگر زمینهها نیز تسری خواهد یافت. به عنوان نمونه، معاون فناوری اطلاعات بانک اعلام کرده است که راهاندازی دیتاسنتر جدید بانک کارآفرین در حال پیشروی است و قصد دارند تا پایان فروردین 1403 پروژه را به مرحله بهرهبرداری برسانند.
امتیاز شما به این مطلب