صنایع فرهنگی و خلاق، بخشی جداییناپذیر از جوامع امروزی به شمار میروند. سینما، انیمیشن، بازیهای رایانهای، نشر و اسباببازی تنها گوشهای از این صنعت گسترده است که با عنوان «صنایع خلاق» شناخته میشود. نظر به اهمیت این حوزه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از ستادهای خود را به فناوریهای فرهنگی و نرم اختصاص داده است. این ستاد طی سال گذشته، اقدامات متنوعی در راستای ارتقا و توسعه صنایع خلاق در کشور انجام داده است.
به گزارش همراه پرس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، از رویدادهای متعددی در سال 1402 خبر میدهد که این ستاد برای ترویج زیستبوم خلاق و نوآوری برگزار کرده است. از جمله رویداد ملی بازینامهنویسی «بازیستا» با مشارکت حوزه هنری کودک و نوجوان، حمایت از برگزاری رویداد «همرسان فعالان اقتصاد خلاق» با موزههای دفاع مقدس، همکاری در رویداد نوآوران اجتماعی «نوپیا»، دورهمی خانههای خلاق و نوآوری ایران، حمایت از نهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشآموزی مدرس و رویداد ملی صنایع خلاق با موضوع گردشگری.
به گفته حسنلو، ستاد بر سه دسته از بازیگران زیستبوم تمرکز دارد: بازیگران نوپا (استارتاپها و ایدهپردازان)، بازیگران مستعد (شرکتهای توسعهیافته اما غیرمؤثر) و بازیگران مؤثر (کسبوکارهای بزرگ و تأثیرگذار). برای بازیگران نوپا، حمایتهای معمول معاونت در نظر گرفته شده است.
اما تمرکز اصلی ستاد، بر بازیگران مستعد و مؤثر است. برای ارتقای بازیگران مستعد، دو راهبرد «توسعه صادرات» و «برنامههای پیشران» در دستور کار قرار گرفته است. توسعه صادرات از طریق برگزاری تورهای نمایشگاهی بینالمللی، ایجاد سکوهای صادراتی در کشورهای هدف و حمایت از تشکیل کنسرسیومهای صادراتی دنبال میشود. برنامههای پیشران نیز مجموعهای از اقدامات هستند که براساس نظر کارگروههای تخصصی ستاد، برای شتاب بخشیدن به رشد بازیگران مستعد طراحی شدهاند.
در همین راستا، سه طرح پیشران «آزمایشگاه تأثیر»، «کنسرسیوم صادراتی تولیدکنندگان اسباببازی» و «سکوی همیار آموزش» در دستور کار ستاد قرار گرفته است. برای بازیگران مؤثر نیز هدف، تبدیل آنها به «مصلحان اجتماعی» و نقشآفرینی در حل مسائل اجتماعی است. در این زمینه، ایجاد و توسعه «شرکتهای مشاور اجتماعی» مد نظر ستاد است.
علاوه بر این، در سال 1402 بیش از 50 نشست نخبگانی با مشارکت فعالان و نخبگان حوزههای مختلف فناوری نرم و صنایع خلاق در قالب 15 کارگروه تخصصی برگزار شده است. در حوزه خانههای خلاق و نوآوری نیز 104 مرکز شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتهاند.
برنامههای سال 1403 شامل پیگیری طرحهای پیشران، اقدامات بهبود تأمین مالی زیستبوم، توسعه صادرات و ارتقای سرمایه انسانی خواهد بود. در حوزه سرمایه انسانی، هدایت جریان دانشجویی، حمایت از تشکلهای دانشجویی و ایجاد رشتههای جدید در آموزش عالی و متوسطه در دستور کار است.
بیشتر بخوانید:
- اینوتکس ۲۰۲۴، تریبون رونمایی از دستاوردهای فناورانه کشور
- آغاز سالی نو با چشم اندازهای روشن برای اکوسیستم استارتاپی کشور
- ۱۵۰ ویدیو از ۲۴ استان به جشنواره فیلیمومدرسه رسید
امتیاز شما به این مطلب