در حالی که صنایع خلاق و تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای در دنیای امروز برخوردار است، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان معتقد است که باید تلاش بیشتری برای اعتلای این موضوع صورت گیرد.
به گزارش همراه پرس، در بازدید از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، فرزانه فخریان تاکید کرد که «هیچ محصولی برای کودکان نیست که از صنایع خلاق جدا باشد، همه ملزومات درگیر نمادها، محتواها و المانهای صنایع خلاق هستند.» به گفته وی، هر محصول نمایشی و غیرنمایشی در فضای اقتصادی و فرهنگی که برای کودکان و بزرگترها تولید میشود، مبتنی بر شخصیتهای حاضر در فضای فرهنگی است.
امروز شاهد این هستیم که کودکان ما الگوهای پویانمایی و محصولات وابسته را که برای آنها تعریف شده، دنبال میکنند و آنها را به عنوان الگوهای کلی و تخصصی در حوزههای مختلف میبینند.
فخریان تصریح کرد که کودکان در فضای تربیتی نیاز به الگو دارند و بهتر است در برابر «خیل عظیم شخصیتهایی که در فضای پویانمایی و محصولات متمم برای کودکان قرار میگیرد، الگوهایی مبتنی بر اندیشه اسلامی و ایرانی ارائه کنیم.»
با این حال، وی معتقد است که چرخهای در بازار و در موضوع تولید محتوا وجود ندارد و باید برای صنعت پویانمایی، صنعت وابسته به بازی و محصولات کمکی تدبیری اندیشید؛ به ویژه با توجه به اینکه نباید هزینهها فقط در حوزه تولید تامین شود.
در حوزه پویانمایی و آنچه به عنوان محصول فرهنگی استفاده میکنیم، محصولات ایرانی باید مطابق با سلیقه مخاطب و مصرفکننده ایرانی باشد تا بازار بهتری داشته باشند.
مشاور وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد که «پرورش کودکان در فضای آموزشی از طریق کتابها و محصولات پویانمایی اتفاق میافتد. هرچه دقت بیشتری داشته باشیم، محتوا را بهتر بشناسیم و چرخه تولید را به هم پیوستهتر کنیم، میتوانیم نظارت بیشتری داشته باشیم.»
گرچه فخریان معتقد است در سالهای اخیر تلاشهای خوبی برای اتصال فضاهای فرهنگی-هنری به صنعت اتفاق افتاده، اما هنوز نسبت به نیاز مخاطب فاصله زیادی وجود دارد و به نقطه اثرگذاری نرسیدهایم.
در پایان، وی حمایت از تولیدات فرهنگی در مرحله تولید را وظیفه نهادهای فرهنگی و حاکمیتی دانست و تاسیس بنیاد ملی پویانمایی را یکی از مواردی عنوان کرد که به طور تخصصی به این حوزه توجه میکند.
امتیاز شما به این مطلب