در حالی که صنایع خلاق و تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای در دنیای امروز برخوردار است، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان معتقد است که باید تلاش بیشتری برای اعتلای این موضوع صورت گیرد.
بیشتر بخوانید:
به گزارش همراه پرس، در بازدید از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، فرزانه فخریان تاکید کرد که «هیچ محصولی برای کودکان نیست که از صنایع خلاق جدا باشد، همه ملزومات درگیر نمادها، محتواها و المانهای صنایع خلاق هستند.» به گفته وی، هر محصول نمایشی و غیرنمایشی در فضای اقتصادی و فرهنگی که برای کودکان و بزرگترها تولید میشود، مبتنی بر شخصیتهای حاضر در فضای فرهنگی است.
امروز شاهد این هستیم که کودکان ما الگوهای پویانمایی و محصولات وابسته را که برای آنها تعریف شده، دنبال میکنند و آنها را به عنوان الگوهای کلی و تخصصی در حوزههای مختلف میبینند.
فخریان تصریح کرد که کودکان در فضای تربیتی نیاز به الگو دارند و بهتر است در برابر «خیل عظیم شخصیتهایی که در فضای پویانمایی و محصولات متمم برای کودکان قرار میگیرد، الگوهایی مبتنی بر اندیشه اسلامی و ایرانی ارائه کنیم.»
با این حال، وی معتقد است که چرخهای در بازار و در موضوع تولید محتوا وجود ندارد و باید برای صنعت پویانمایی، صنعت وابسته به بازی و محصولات کمکی تدبیری اندیشید؛ به ویژه با توجه به اینکه نباید هزینهها فقط در حوزه تولید تامین شود.
در حوزه پویانمایی و آنچه به عنوان محصول فرهنگی استفاده میکنیم، محصولات ایرانی باید مطابق با سلیقه مخاطب و مصرفکننده ایرانی باشد تا بازار بهتری داشته باشند.
مشاور وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد که «پرورش کودکان در فضای آموزشی از طریق کتابها و محصولات پویانمایی اتفاق میافتد. هرچه دقت بیشتری داشته باشیم، محتوا را بهتر بشناسیم و چرخه تولید را به هم پیوستهتر کنیم، میتوانیم نظارت بیشتری داشته باشیم.»
گرچه فخریان معتقد است در سالهای اخیر تلاشهای خوبی برای اتصال فضاهای فرهنگی-هنری به صنعت اتفاق افتاده، اما هنوز نسبت به نیاز مخاطب فاصله زیادی وجود دارد و به نقطه اثرگذاری نرسیدهایم.
در پایان، وی حمایت از تولیدات فرهنگی در مرحله تولید را وظیفه نهادهای فرهنگی و حاکمیتی دانست و تاسیس بنیاد ملی پویانمایی را یکی از مواردی عنوان کرد که به طور تخصصی به این حوزه توجه میکند.
امتیاز شما به این مطلب