در حالی که افزایش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای سال جاری مورد اعتراض و انتقاد سازمان هواپیمایی کشوری و مسافران بوده است، سازمان هواپیمایی راضی به افزایش ۲۹ درصدی قیمت شد اما برخی ایرلاینها و سامانههای بلیت فروشی قیمتها را بالاتر از نرخ مصوب عرضه کردند. این رفتار منجر به تعلیق مجوز فعالیت چند شرکت هواپیمایی و سامانه علی بابا شد.
به گزارش همراه پرس، حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در توئیت و نامهای به شرکتهای هواپیمایی داخلی، نمایندگیهای کل روش و مدیریت شعب شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران اعلام کرد که مجوز خدمات مسافرت هوایی و گردشگری «سفرهای علی بابا» به علت بیتوجهی به تذکرات و ادامه روند گرانفروشی تعلیق شده است .
خوشخو در نامه خود نوشت: «پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سفرهای علی بابا از تاریخ 23 خرداد 1402 بهدلیل نمایش نرخهای بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخهای ابلاغی توسط این سازمان و گرانفروشی بلیت هواپیما بهمدت یک ماه تقویمی تعلیق میگردد.»
خوشخو همچنین آورده است: «بدیهی است طبق ماده 19 آییننامه هیئت وزیران ناظر بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری زیارتی قبول هرگونه تعهد جدید در مدت تعلیق منجر به لغو مجوز فعالیت میگردد.»
پیگیریهای دیجیاتو از این مجموعه نشان میدهد، نامه تعلیق علیبابا عصر 22 خردادماه 1402 به دست آنها رسیده است. مجموعه علی بابا نیز توضیحات بیشتر در این باره به آینده و زمانی که چرایی و علت این موضوع را بررسی کند موکول کردهاست.
ادعای سازمان هواپیمایی در حالی مطرح میشود که در وبسایت علی بابا لینک دسترسی به سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی برای چک کردن قیمت بلیتها موجود است و مسافران میتوانند قیمتی که از سوی علی بابا اعلام میشود را با قیمت ارائه شده از سوی ایرلاینها مقایسه کنند.
خبر تعلیق مجوز علی بابا، کمتر از یک ماه پس از این اتفاق افتاد که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال طراحی یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت است. به گزارش ایسنا، بذرپاش ۲۶ اردیبهشت گفت:«بلیت در شبکههای غیر رسمی توزیع میشود و عدهای از سوداگران بلیت را گرانتر به مردم میفروشند. کسانی که با آبروی صنعت بازی میکنند و به این صنعت اجحاف میکنند هم به دستگاه قضائی معرفی شوند. من از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستم یک پلتفرم متمرکز ایجاد شود که بلیتها را عرضه کند که سازمان هم بهدنبال طراحی این پلتفرم است که هرچه سریعتر این کار انجام شود.»
تعلیق مجوز فعالیت علی بابا نشان دهنده جدیّت سازمان هواپیمایی در رعایت حقوق مسافران و جلوگیرى از گروگان گیرى صنعت هوانوردى توسط سودجوئى های خصوصى است. هرچند که رقابت بخش دولتى با بخش خصوصى خلاف سیاستهای کلان حاکمیت است، باید دید سرنوشت کسبوکارهای نوپای خصوصی این بخش پس از راهاندازی پلتفرم وعده داده شده، چه خواهد شد. علی بابا تاکنون نسبت به این اقدام واکنشی نداشته است و همچنان امکان خرید بلیت از این وبسایت وجود دارد.
امتیاز شما به این مطلب