در حالی که کشور در شرایط تحریم هست و دسترسی به بازار جهانی محدود شده است، چگونه میتوان شرکتهای دانشبنیان را به سطح جهانی رساند؟ آیا مفهوم یونیکورن مناسب استارتاپهای ایران است؟ چطور میتوان با تشکیل شرکتگان یا کنسرسیوم، قدرت رقابت شرکتهای فناور را افزایش داد؟ پاسخ این سؤالات و سؤالات دیگر در گفتوگو روزنامه فرهیختگان با دکتر روحالله دهقانیفیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، پاسخ داده شده است که بخشهای مختلف این گفتوگو را میتوانید در این خبر مطالعه کنید.
به گزارش پایگاه خبری همراه پرس، دکتر روحالله دهقانیفیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در گفتوگویی جامع با نشریه «فرهیختگان»، از شاخصهای ارزیابی عملکرد خود در معاونت علمی، تفاوت بین یونیکورن و بیگتک، چالشهای ایجاد غولهای فناوری در کشور و راهکارهای تشکیل شرکتگان یا کنسرسیوم در حوزههای پیشران فناوری صحبت کرد.
دکتر دهقانیفیروزآبادی در گفتوگو با «فرهیختگان» از شاخصهای ارزیابی عملکرد معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور خبر داد
دکتر روحالله دهقانیفیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، در بخش دوم گفتوگو با «فرهیختگان»، از شاخصهای ارزیابی عملکرد خود در معاونت علمی برای سالهای آینده سخن گفت.
دهقانیفیروزآبادی که از خرداد سال گذشته به عنوان معاون علم و فناوری رئیس جمهور منصوب شد، گفت: «اگر بخواهیم فعالیت من در معاونت علمی را بسنجیم، چه سنجههایی را باید در نظر بگیریم؟ میخواهم شما معیارهایی برای قضاوت عملکرد خودتان ارائه کنید. سه چهار تا پارامتر بیشتر ندارم.»
به گفته وی، اولین پارامتر سنجش که خیلی مهم است بحث حکمرانی خود معاونت است. وی تصریح کرد: «اینکه دسترسی به خود معاونت علمی، توزیع منابعش در کشور و در شهرهای مختلف، دسترسی آدمها به منابع معاونت علمی، پاسخگویی این معاونت و سیستم حکمرانی معاونت علمی چقدر چابک و سریع است. یعنی حکمرانی معاونت علمی چقدر پیچیدگی و سادگی دارد.»
پارامتر دوم حجم بازاری است که در این سه چهار سال بهعنوان بازار واقعی و قرارداد مطرح است. دهقانی فیروزآبادی گفت: «ملاک دوم من حجم بازاری است که برای دانشبنیانها توسعه میدهیم و میزان قراردادی است که اخذ میکنیم. اخیرا در جلسهای که با انرژی اتمی داشتیم 2000 میلیارد تومان موافقتنامه بستیم. همان جا قرارداد 120 میلیارد تومانی سرمایهگذاری را هم منعقد کردیم.»
پارامتر سوم تأثیرات فراتر از بازار است که شامل تأثیرات فرهنگی، تغییر الگوی زندگی، تغییر الگوی تفکر و تغییر الگوی رفتار است. وی افزود: «بحث ما این است که چقدر توانستیم جامعه را دانشبنیان کنیم. چقدر توانستیم فضای علمی و فناوری را در جامعه پررنگ کنیم. چقدر توانستیم الگوهای زندگی، رفتار و تفکر را در جامعه تغییر دهیم.»
پارامتر چهارم تأثیرات بینالمللی است که شامل تأثیرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. دهقانیفیروزآبادی گفت: «بحث ما این است که چقدر توانستیم در سطح جهانی مطرح شویم. چقدر توانستیم در حوزههای علمی و فناوری نقش داشته باشیم. چقدر توانستیم در بازارهای بینالمللی حضور پیدا کنیم.»
معاون علمی رئیسجمهور: 10 غول فناوری در سه سال آینده در کشور خواهیم داشت
دکتر دهقانیفیروزآبادی در گفتوگو با «فرهیختگان» از تفاوت بین یونیکورن و بیگتک صحبت کرد و از پتانسیل شرکتهای دانشبنیان ایران در حوزههای مختلف فناوری خبر داد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سؤال درباره چالشهای ایجاد 10 گروه فناور با ارزش بالای 1 میلیارد دلاری (یونیکورن) در کشور، تصریح کرد: «یونیکورن یک اصطلاحی است که در مورد شرکتهای خاص در حوزه دیجیتال به کار میرود که مثلا ابعادشان ابعاد یک میلیارد دلاری در بازار سرمایه است و یک سری الزامات دارد. من معتقدم همین الان در کشور چهار، پنج گروه فناور با این شرایط داریم منتها برای حضور در بازار سرمایه بینالمللی و ملی و از همه مهمتر در بازار خارجی و سرمایهگذار خارجی یک سری قیود وجود دارد.»
به گفته وی، تعریف یونیکورن فقط مناسب استارتاپهای دیجیتال نیست و باید به جای آن از اصطلاح بیگتک یا غول فناوری استفاده کرد. وی تأکید کرد: «پس دنبال این نیستیم که استارتاپ یونیکورن شود، این قطعا مسیرش بسته است. استارتاپهای ما میتوانند غزال شوند که من غزال را رویکرد درستی برای ایران میدانم. خیلی از کشورهایی که هم اندازه ما هستند مثل آفریقای جنوبی که خیلی در حوزه استارتاپها هم فعال است، کاملا برای ایجاد غزالها هدفگذاری کرده است. مثلا سامانه صندوق و نوآوری آفریقای جنوبی غزال نام دارد و یونیکورن نیست. یونیکورن و غزال دو منطق متفاوت هستند.»
دهقانیفیروزآبادی با اشاره به پتانسیل شرکتهای دانشبنیان ایران در حوزههای مختلف فناوری، گفت: «من معتقدم تا فضای شفاف و مستقیم برای سرمایهگذار خارجی و ورود به بورس نباشد، یونیکورن داشتن در این قصه محال است. اما مفهومی برای یونیکورن یا بیگتک وجود دارد. من بیگتک را بهتر میدانم. چند جای دیگر هم صحبت کردم و کلمه غول فناوری را به کار بردم. بهطور مثال مپنا یک غول فناوری است. در حال حاضر پیشرفتهای کشور در بحث موتور بسیار عجیب است. من تعارفی نمیگویم، قراردادهایی که میلیاردها دلاری هستند و فقط در رابطه با تعمیر و نگهداری موتورهای جت هستند، شوخی نیست. پس در رابطه با بحث بیگتک معتقدم در کشور میتوانیم ظرف سه سال 10 بیگتک یا غول فناوری داشته باشیم. مثلا میگوییم غول فناوری حوزه معدن یا غول فناوری حوزه میکروالکترونیک یا غول فناوری موتورهای جت، بله این شدنی است.»
معاون علمی رئیسجمهور: شرکتگانسازی (کنسرسیوم) راه حل ایجاد غولهای فناوری در ایران است
دکتر دهقانیفیروزآبادی در گفتوگو با «فرهیختگان» از مزایای تشکیل شرکتگان یا کنسرسیوم در حوزههای پیشران فناوری برای رقابت با بازارهای بینالمللی سخن گفت.
دهقانیفیروزآبادی در پاسخ به سؤال درباره نحوه ایجاد 10 گروه فناور با ارزش بالای 1 میلیارد دلاری (یونیکورن) در کشور، تأکید کرد: «ما در کشور فرهنگ سهامداری نداریم. شما به آمریکا و اروپا اگر دقت کنید، بیشتر این گونه است که یک استارتاپ بالا میآید، دو سال کار میکند و سریع سهامش را میفروشد. فرهنگ خرید و فروش شرکتها، فرهنگ سهامدار جذب کردن، بسیار فرهنگ بالایی است. شرکتها خیلی راحت بزرگ میشوند و بالا میآیند و موسسان شرکت آدمهایی هستند و بعد از پنج سال آدمهای دیگری صاحب شرکت هستند. اما ما اینطور نیستیم. ما یک شرکت تاسیس میکنیم و به آن میچسبیم، میخواهیم همهمان تکتک، فلان برند جهانی شویم! اینطور نمیشود. این فرهنگ در ما کمرنگتر است. باید کاری کنیم که این اتفاق بیفتد. این اتفاق از نظر من شرکتگانسازی است که ترجمه فارسی همان کنسرسیوم است.»
به گفته وی، تشکیل شرکتگان یا کنسرسیوم میتواند به ایجاد شرکتهای بزرگ و قوی در حوزههای مختلف فناوری کمک کند. وی افزود: «من مسیرش را اینگونه میدانم. ما نمیتوانیم در شروع شرکت بزرگ بسازیم چون که قادر نیستیم. همین الان 10 داروسازهای تکهستهای زیستفناوری کشور اگر با هم یکی (Merge) شوند و سهامهای همدیگر را بخرند و یک شرکت بزرگ شوند، قبول دارید یک غول فناوری بیش از یک میلیارد دلاری است؟ قطع یقین هست، منتها حاضر نیستند این کار را انجام دهند.»
دهقانیفیروزآبادی با اشاره به سه راهکار برای تشویق شرکتهای دانشبنیان به تشکیل شرکتگان، گفت: «کار دیگری که تازه داریم تعریف میکنیم این است که پکیجهای حمایتی به شرکتگانهایمان بدهیم. مثلا فرض کن یک شرکتگان که 10 شرکت بزرگ هستند ذیل هر کدامشان 5 شرکت کوچک هستند، مثلا در حوزه سلامت در همین نمایشگاه ایران هلث این بحث را با هم داشتیم. یک شرکتگان بزرگ سه عضو دارد که هر کدام از اینها 10 شرکت ذیلشان دارند. آن حمایتی که از آن 30، 40 شرکت کوچک میکردیم را به شرکتگان میدهیم و میگوییم تو تصمیم بگیر که چه کار کنی، صندوقش کنی، مدیریتش کنی و سعی کنیم به شرکتگانهایمان هویت بدهیم، آنوقت بچهها یاد میگیرند که با هم کار کنند.»
علاقهمندان میتوانند برای مطالعه متن کامل مصاحبه روزنامه فرهیختگان با دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بر روی این لینک کلیک کنند.
امتیاز شما به این مطلب